en-USro-RO

| Login
17 octombrie 2017
Dumnezeu Tatal

Dumnezeu Tatal
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 1999 Format: 17x24
Editie: II/3 (1999) ISBN:
Pagini: 240 p. Pret: 3.5 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

1. Paternitatea lui Dumnezeu într-o lume emancipata
pr. Gheorghe Popa
Parintele doreste sa arate în aceasta conferinta legatura care exista între emancipare si paternitate, în pofida tuturor obiectiilor contemporane. Sunt prezentate pe parcurs traditiile patriarhale întâlnite în cultura ebraica, greco-latina, în crestinism si în modernism. În crestinism, paternitatea a devenit nucleul relatiei dintre Dumnezeu si oameni. S-a ajuns la o falsa emancipare în timpurile moderne din trei cauze: prima este de natura politica – comunismul totalitar; a doua este de ordin social-economic – chipul modern al sclavagismului; a treia este din viata de familie – relatiile falsificate dintre parinti si copii. Concluzia este o invitatie adresata tuturor la lupta pentru o adevarata emancipare.

2. Un tata care asculta

mons. Vladimir Peterca
Pentru o mai buna întelegere a modificarilor survenite în relatia Dumnezeu - om dupa venirea lui Isus Cristos, studiul se opreste asupra pericopei evanghelice dupa sfântul Matei - Mt 6,6-15. Este facuta diferenta dintre practica religioasa a evreului si noul mod de rugaciune al crestinului. Prin Rugaciunea Domneasca ne este prezentata o noua imagine a lui Dumnezeu, un Dumnezeu-Providenta. Aici sunt subliniate trei lucruri: imaginea lui Dumnezeu din Rugaciunea Domneasca are trasaturi specifice mamei; se cere în primul rând sfintirea numelui lui Dumnezeu; legatura care exista între Rugaciunea Domneasca si rugaciunea iudaica Qaddish. Rugaciunea Domneasca este pentru Isus esenta religiei predicate de el.

3. Revelarea Tatalui ca Proniator dupa Sfânta Scriptura
pr. Petre Semen
Autorul doreste sa ne convinga de necesitatea credintei într-un Dumnezeu-Providenta argumentînd cu texte vetero-testamentare si aratîndu-ne ca posibilitatea de a-l cunoaste pe Dumnezeu-Iubire este actualizata prin studierea plina de fervoare a textelor sacre. Referindu-se la scopul prioritar al Providentei, parintele îl citeaza pe teologul Thomas Spidlik, care, sintetizînd doctrina despre Providenta a sfântului Ioan Crisostomul, afirma ca primul scop al Provindentei este mântuirea si îndumnezeirea naturii. Concluzia este un îndemn adresat Bisericii de a predica neîncetat iubirea divina, adresata tuturor popoarelor, o iubire parinteasca vesnica, în pofida tuturor ratacirilor si a caderilor omului.

4. Tatal si fiii sai, în evanghelia dupa sfântul Luca
pr. Alois Bulai
Printr-o analaiza sistematica a capitolului 15 din Evanghelia dupa sfântul Luca, parintele reliefeaza milostivirea divina. Desi cele trei parabole prezente în capitolul 15 au ca tema milostivirea lui Dumnezeu, totusi atentia ne este îndreptata mai ales spre bunatatea divina asa cum reiese ea din parabola Fiului Risipitor. În continuare, parintele face o exegeza a fragmentului biblic subliniind trasaturile esentiale ale parabolei si evidentiind sensurile greu descifrabile ale cuvintelor, precum si gesturile prezente în fragment. Concluzia apare ca un îndemn de a ramâne statornici pe drumul greu, de descoperire a imaginii lui Dumnezeu, imagine deseori distorsionata de pacatul omului.

5. Persoana Tatalui în lumina învataturii sfântului Toma de Aquino
pr. Eduard Ferent
Parintele se opreste în conferinta sa asupra celor trei nume pe care Biserica le da Tatalui: Principiu fara principiu, Tata si Nenascut, ce sunt prezentate în lumina doctrinei sfântului Toam de Aquino. Referitor la numele de Principiu fara principiu dat Tatalui sunt analizate modul în care este prima persoana principiul Sfintei Treimi si cum ea însasi este fara principiu. În analiza numelui de Tata dat de Biserica, parintele prezinta cele trei sensuri diferite de la sfântul Toma: primul este atribuit analogiei lui Dumnezeu si omului; al doilea, cînd se vorbeste despre Dumnezeu fata de creaturi; al treilea sens este cel prezent în formula Botezului. Trecînd la prezentarea numelui de Nenascut, parintele arasta semantica acestui nume: ceea ce provine de la nimeni si în nici un mod.

6. Dumnezeu este dragoste si dreaptate. Împaratia lui Dumnezeu si perspective etice
pr. Lucian Farcas
Pentru a face mai vizibil adevarul Dumnezeu este dragoste si dreptate, parintele pleaca în articolul sau de la imaginea lui Dumnezeu Tatal asa cum reiese ea din discursul lui Isus despre Împaratia Cerurilor. Eliminând falsele imagini preconcepute, parintele ni-l preznita pe Dumnezeu ca fiind libertate si dreptate care înalta, care mântuiaste, un Dumnezeu Tata care vrea fericirea omului. Apoi analizeaza semnificatia împaratiei lui Dumnezeu pentru un model de etica crestina si evidentiaza importanta comunicarii în cadrul unor relatii si raporturi interumane. Insista si asupra iubirii fata de Dumnezeu si fata de aproapele. Nu esti departe de împaratia lui Dumnezeu. (Mc 12,34)

7. Dumnezeu fara Dumnezeu
pr. Wilhelm Danca
Plecînd de la semnalarea crizei spirituale pe care o traieste omenirea la sfârsitul mileniului II, parintele aduce argumente împotriva afirmatiilor nihilismului existential contemporan si împotriva sustinerii faptului ca Dumnezeu este un termen sau un concept lipsit de continut. Se opreste, prima oara, asupra originii conceptului de teologie în gândirea greaca si analizeaza termeni care desemneaza notsiunea de zeu în istoria religiilor. Apoi face o referire la Dumnezeu în istoria religiilor, vorbind într-un excursus despre constiinta mortii. În final face o analiza a termenului Dumnezeu în limbajul si cultura de astazi. Conferinta se încheie cu îndreptarea gândului spre Dumnezeu, un Dumnezeu prin natura sa transcedent, iar adevarul despre acest Dumnezeu este de natura relationala.

8. Chipul maiestuos al Tatalui în liturgie
pr. Claudiu Dumea
Se puncteaza de la început regula generala a traditiei liturgice: rugaciunea trebuie sa fie îndreptata catre Tatal prin Isus Cristos. Parintele spune ca omul i se adreseaza lui Dumnezeu Tatal folosind un limbaj determinat de felul în care si-l imagineaza pe Dumnezeu. În continuare reliefeaza imaginea pe care Isus Cristos ne-o reveleaza despre Dumnezeu, ace apare în doua dimensiuni: Dumnezeu-Tatal si Dumnezeu-Stapân (cf. Mt 11,25). Desi exista aceasta împletire armonioasa între atotputerinicia si paternitatea lui Dumnezeu, totusi liturgia crestina trebuie sa evite întotdeauna coborârea lui Dumnezeu la nivel uman.

9. Caracterul teocentric al cultului divin ortodox
pr. Viorel Sava
Studiul intitulat Caracterul teocentric al cultului divin ortodox prezinta în prima parte trasaturile fundamentale ale vietii liturgice ortodoxe. Cea de-a doua parte a studiului pune în evidenta trei idei fundamentale ce vin sa argumenteze teocentrismul cultului divin ortodox: o prima idee este ca teocentrismul este ilustrat prin imnuri si rugaciuni, a doua este iconografia ortodoxa care confirma si sustine caracterul teocentric al cultuluidivin, iar a treia idee este faptul ca în liturgia divina sfintii ne îndeamna spre Dumnezeu. În relatiile dintre Biserici, teocentrismul cultului divin reprezinta elementul unificator.

10. Imaginea lui Dumnezeu în imnul Te Deum atribuit sfântului Niceta de Remesiona
pr. Adrian Danca
Perioada patristica se perzinta ca un timp bogat în experiente eccleziale în diverse sfere, mai ales în cele din liturgica, bogate în elemente teologice. Studiul parintelui este o examinare a imaginii lui Dumnezeu Tatal asa cum apare în tratatele teologice, în special în imnul Te Deum. Analiza textului si a structurii sale dezvaluie amprenta sa trinitara. Eternitatea paternitatii lui Dumnezeu Tatal, în imn, merege în acelasi ritm cu sfintenia sa. Partea finala a imnului scoate în relief milostivirea Tatalui, evidentiind faptul ca milostivirea divina izvoraste din sfintenia sa. Concluzia studiului este o invitatie la rugaciune – singurul mod prin care Dumnezeu ne descopera trasaturile sale.

11. L’ appelation Saint - Père appliquée au Souverain Pontife
J. C. Perisset
Sublinierea unicitatii paternitatii divine (cf. Mt 23,9), alaturi de prezentarea originii expresiei de sfânt parinte adresata Pontifului Roman, amândoua încadrate în istoria Bisericii, sunt doua dintre aspectele forte ale textului conferintei. Denumirea de sfânt parinte arata raporul filial si afectuos dintre Episcopul Romei si cel care i se adreseaza, misiunea sa de tata spiritual, precum si responsabilitatea celui denumit astfel de a trai conform vointei lui Dumnezeu (cf. Lev 19,2). Sunt prezentate aici si consecintele ecleziale ale folosirii expresiei sfânt parinte. Adevarata cunoastere a Tatalui se face prin Isus Cristos (cf. Mt 11,27).

12. Cum sa spui Dumnezeu astazi
pr. Gheorghe Popa
Întrebarea la care se cauta raspuns în acest studiiu este: Dumnezeu, despre care vorbim si gândim, are o existenta reala sau este expresia pe care o folosesc mai multi oameni pentru a numi ceea ce gândesc, fara ca aceasta expresie sa aiba vreun corespondent real în plan ontologic? Cuvântul lui Dumnezeu este analizat din perspectiva a doua componente: cea noetica a continutului si cea dinamica a Revelatiei. Omul pastreaza comuniunea cu Sfânta Treime numai în masura în care crede, se roaga si îl adora pe unicul Dumnezeu care are o existenta reala si care ne comunica, ne împartaseste iubirea sa vesnica. Concluzia este un îndemn de a ne ruga si de a-l adora pe Tatal prin Fiul în Duhul Sfânt.

13. Vasile Voiculescu si buna îndoiala
prof. Mariana Purtuc
Atentia este îndreptata catre ceea ce însufleteste si sustine ethos-ul poeziei lui Voiculescu, si anume buna îndoiala. Este mentionata si presimtirea linistita – o alta caracteristica în cadrul careia un rol important îl detine interogatia. Sunt prezentate si alte caracteristici si tematici ale poeziei voiculesciene, dar în special este accentuata caracteristica religioasa a acestei poezii. Concluzia evidentiaza trei directii spre care este îndreptata poezia lui Voiculescu: cautarea de sine si cautarea de Dumnezeu, rugaciunea omului catre Dumnezeu si o aventura a gasirii esentelor.

14. Dumnezeu Tatal – preotul tata
P. S. Petru Gherghel
Biserica, si în mod special sfântul parinte papa Ioan Paul al-II-lea, ne invita sa-l descoperim pe Dumnezeu Tatal siiubirea sa vesnica, sa traim marea realitate de a fi alesi ca fii ai sai si sa ne bucuram când ne binecuvânteaza, ne îmbratiseaza si ne iarta. Atât exegetii, cât si Parintii Bisericii ne ajuta sa traim misterul unui singur Dumnezeu în trei persoane si sa-l cunoastem pe Tatal, originea si creatorul întregii vieti. În final, preasfintitul se opreste asupra spiritualitatii preotului,a supra apostolului Paul – model de parinte spiritual, subliniind legatura spirituala care face ca tatal sa fie tata respectat de fii în masura în care cultiva în ei bunavointa harului divin. Tatal spiritual îl reprezinta pe Tatal vesnic atunci când face vie iubirea Sa divina.

15. Paternità e maternita – itinerari spirituali
pr. Francesco Pilloni
Studiul pleaca de la asemanarea care exista între noi si Dumnezeu, subliniind versetele din cartea Genezei (Gen 1,26-27). Din clipa creatiei, Dumnezeu a pus în noi parti din fiinta si misterul sau, astfel încât vorbim despre analogia entis si analogia mysterii. Însa si paternitatea, si maternitatea sunt un chip al misterului lui Dumnezeu în noi. Ele sunt darul bunatatii lui Dumnezeu Tatal, al iubirii sale originare si gratuite, care necesita însa si o colaborare din partea noastra. Studiul prezinta trei forme ale paternitatii si ale maternitatii: prima forma se refera la a genera, a da nastere – nastem fii, devenind mama si tata; a doua forma exprima Providenta divina: a îngriji, a purta de grija; iar a treia forma este moartea – prin care relatiile existente între creator si creatura par sa moara.

Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi