en-USro-RO

| Login
17 octombrie 2017
Sfânta Treime, izvorul si temeiul unitatii crestine

Sfânta Treime, izvorul si temeiul unitatii crestine
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 2000 Format: 17x24
Editie: III/5 (2000) ISBN:
Pagini: 224 p. Pret: 3.5 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

Petre Semen: Revelarea Persoanelor Treimice si a lucrarii lor în cartile biblice
Dumnezeu biblic s-a revelat ca un Dumnezeu personal, dar Biblia nu contine vreun tratat despre Dumnezeu, nu vorbeste descriptiv despre El. Biblia ni-l prezinta pe Dumnezeu ca parinte si creator, ca Fiu mântuitor si c Duh Sfânt Mângâietor. În Vechiul Testament, revelarea Sfintei Treimi a fost pregatita, dar nu s-a vorbit despre ea ca implicit; hagiografii au insistat mai mult asupra unicitatii lui Dumnezeu. Totusi, în afirmarea pluralitatii persoanelor revelate, exista doua lucruri: sintagma „sa facem pe om dupa chipul si asemanarea noastra” (Gen 1,26) si utilizarea numelui divin la plural: Elohim. Sfânta Treime este un mister crestin. Noul testament este strabatut total de revelatia lui Dumnezeu triunic: Dumnezeu Tatal se manifesta prin Isus Cristos, fiul sau si prin mijlocirea Duhului Sfânt. În Isus Cristos toata revelatia s-a desavârsit.

Pr. Eduard Ferent: Preasfânta Treime mântuitoare
Sfânta Treime este, pentru sfânta Biserica si toti credinciosii ei, o taina mântuitoare. Prezentând lucrarea mântuitoare a celor trei Persoane divine, parintii Bisericii ne spun ca pleaca de la Tatal si ajunge la om prin Fiul în Duhul Sfânt si ne conduce iarasi în Duhul prin Fiul la Tatal. Acest ritm trinitar marcheaza toata istoria mântuirii începute mai ales de la întruparea Cuvântului. Lucrarea mântuirii umane este lucrarea comuna a Treimii nedespartite, a treimii economice sau mântuitoare.

Pr. Vladimir Peterca: Revelatia trinitara în învatatura paulina
În activitatea misionara, ca si în scrisorile sale, Paul îl predica pe Dumnezeu pagânilor, spunând ca Dumnezeu poate fi cunoscut din lumea externa a creatiei si ca acest Dumnezeu este „Tatal nostru” care s-a manifestat prin Fiul sau Isus, al care a venit sa mântuiasca lumea. Punctul culminant al activitatii mântuitoare a lui Cristos este crucea. Sfântul Paul invoca cele trei persoane distincte, deosebindu-le si statornicindu-le în taina lui Dumnezeu. Diferenta între Fiu si Duh este data de întruparea Fiului în lume.

Pr. Gheorghe Petraru: Sfânta Treime, temei al marturisirii si experientei spirituale crestine
Textul prezinta, într-o maniera teologica, credinta trinitara a Bisericii care totdeauna trebuie sa fie o marturie vie, cu constiinta unei relatii de iubire cu persoanele Sfintei Treimi. Experienta crestina ca comuniune cu Dumnezeu, împartasita în sacramente, rugaciune, liturgie si actiuni sociale, este criteriul adevarului Evangheliei, a lui Dumnezeu peste tot si întotdeauna. Discursul teologic despre Dumnezeu se împleteste, în actul rational al întelegerii misterului divin, cu experienta tainica a coplesirii de absolutul divin. Experienta spirituala este o experienta structurata teologic, eclezial, sacramental, liturgic si canonic, fiind de fapt constientizarea unei relatii gândite, simtite si voite cu Dumnezeu ca Persoana ce invita la iubire.

Pr. Wilhelm Danca: Omul ca imagine a Sfintei Treimi dupa Sfântul Augustin
Pentru sfântul Augustin, ca si pentru Parintii Bisericii din aceasta perioada, omul participa la fiinta lui Dumnezeu: dovada acestei participari este elementul spiritual din om. Sfântul Augustin este primul care sustine ca prototipul creatiei omului este Sfânta Treime. Dupa sfântul Augustin, omul este imaginea si asemanarea Sfintei Treimi; imaginea este imprimata în omul interior, adica în sufletul rational, într-un om interior contemplativ si întelept, nu în omul învatat. Imaginea Treimii în omul interior se exprima prin triada „mens” (mintea, spiritul în care sunt ratiunea si inteligenta), „notita” (cunoasterea de sine în sens ontologic, act intelectiv prin care mintea se cunoaste pe sine) si „amor” (cunoscându-se, mintea se iubeste). Asemanarea cu Sfânta Treime sta în existenta a trei elemente constitutive (memoria, inteligenta, vointa) care, desi sunt trei, fac parte dintr-o singura viata, minte, substanta, formând o singura realitate.

Pr. Nicolae Chifar: Rasaritul si Apusul crestin în apararea dogmei Sfintei Treimi în sec. IV
În secolul al IV-lea, istoria Bisericii a fost marcata pe plan teologic de disputele ariene si pneumatomahe, care au determinat actiuni de condamnare si combatere, în special formularea doctrinei trinitare ce devine o teologie normativa pentru urmatoarele secole. Întarirea doctrinei în aceasta perioada prin includerea formulei „homoousios to Patri” tratarea coeternitatii Fiului cu Tatal, precizarea termenilor de „fiinta” si „persoana” în Sfânta Treime, dumnezeirea Duhului Sânt si cosubstantialitatea sa cu Tatal si cu Fiul, arata ca Biserica este mereu vigilenta si inovatoare. Munca comuna de reforma a Occidentului si Orientului a deschis o noua maniera de dialog cu celelalte confesiuni.

Pr. Stefan Lupu: Marturisirea misterului Preasfintei Treimi în epoca post-moderna
Marturisirea Preaasfintei Treimi lumineaza istoria umana, indicând scopul ei ultim: totul vine de la Treime si totul aspira spre Treime ca si împlinirea sa. Astfel, orice îndepartare a constiintei trinitare de experienta credintei slabeste crestinismul si duce la afirmarea ateismului. Curentele post-moderne se orienteaza spre recunoasterea multiplicitatii rationalitatilor, care sunt între ele incomensurabil eterogene. Omul contemporan se afla într-o criza de orientare în timpul transformarilor rapide. Pierderea punctelor de referinta ideologica îi lasa pe toti mai mult sau mai putin dezorientati. Apare exigenta unei viziuni largi care sa fie capabila sa „uneasca” societatile pe scara mondiala, si nevoia unui consens fundamental între religii, care sa poata crea o etica mondiala adresata tuturor oamenilor.

Pr. Claudiu Dumea: Sfânta Treime în liturgia romana
Revelatia ne prezinta misterul tainic al lui Dumnezeu: Tatal vine spre noi, prin Fiul, în prezenta Duhului Sfânt. Structura liturgiei tine cont de aceasta dubla miscare. Liturgia reflecta în linii mari modelul pe care îl ofera Sfânta Scriptura si traditia patristica despre Sfânta Treime. Prin liturgie, ce are doua dimensiuni: ascendenta (prin Cristos, în Duhul Sfânt, la Tatal) si descendenta (de la Tatal, prin Cristos, în Duhul Sfânt), crestinul traieste într-un contact intim si permanent cu cele trei persoane ale Sfintei Treimi.

Pr. Viorel Sava: Sfânta Treime, temei si centru al cultului divin ortodox
Biserica este locul în care salasluieste Sfânta Treime. Asa a fost vazuta si înteleasa din primele secole crestine, iar teologii liturgiei de mai târziu vor dezvolta aceasta idee, aratând ca Biserica este chipul vazut al împaratiei lui Dumnezeu. Unitatea Bisericii dupa modelul Treimii nu este numai un scop care trebuie atins, ci si realitate care a fost creata de Dumnezeu, dupa chipul sau. Cristos a oferit omului nu numai modelul unitatii Bisericii ci si obiectul, temelia si centrul rugaciunii, adica Sfânta Treime. Simbolismul liturgic ortodox contine un bogat constituent trinitar. Multitudinea de gesturi, acte si formule liturgice repetate de mai multe ori, alaturate textelor inspirate din Sfânta Scriptura, arata simbolismul trinitar în coeziunea sa.

Pr. Gheorghe Popa: Înnoirea morala si spirituala: o exigenta actuala pe calea unitatii crestine
Societatea moderna se caracterizeaza printr-o tensiune acuta între morala traditionala crestina si morala post-traditionala seculara. Morala îsi pierde caracterul ei normativ si devine o realitate conventionala, legata de categoriile sociale ale binelui si raului si nu de realitatea ontologica a omului. Alaturi de morala crestina mai exista si alte sisteme morale sau amorale care-si disputa întâietatea în crearea unui anumit comportament uman. Crestinul trebuie sa demaste comportamentul idolatru si fals al unor sisteme ce tind sa ia amploare, printr-o atitudine fraterna iubitoare si dreapta, atât pe plan moral, cât si spiritual. Este nevoie de o sinteza între morala si spiritualitate, între dreptate si sfintenie, atât pe plan individual cât si social, si aceasta este posibila doar prin asumarea celor trei vocatii specifice vietii crestine: împarat, preot si profet, exigente prioritare pentru înnoirea vietii morale si spirituale contemporane.

Dominte G. Merisor / S. Onica: Imagini ale Sfintei Treimi în arta religioasa europeana (exercitiu de contemplare)
Alaturi de primatul gând-cuvânt, hotarâtor în structurarea si transmiterea unei doctrine religioase, imaginea ce-i exprima substanta nu e doar o prelungire sau adaos ci este o transpunere a credintei catre privitor, prin limbajul vizual. Concordanta forma-mesaj, aspect-continut este marea problema de rezolvat pentru arta ce-si propune reprezentarea sacralitatii. Opera apare atunci când concordantele dintre mijloc si scop este evidenta prin normalitatea ei. Pictura este pentru vaz ceea ce este predica pentru auz, fiindca în obiectul lor nemijlocit, atât discursul cât si imaginea sunt una si aceeasi realitate spirituala.

Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi