en-USro-RO

| Login
21 august 2017
Biserica locala. Teologie si istorie

Biserica locala. Teologie si istorie
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 2002 Format: 17x24
Editie: V/10 (2002) ISBN:
Pagini: 234 p. Pret: 7 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

EDITORIAL

WILHELM DANCA: Cercetarea teologica si sinodul diecezan de la Iasi (2001-2004)
Editorialul pledeaza pentru promovarea unei legaturi strânse între cercetarea teologica, sub toate aspectele ei – stiintifice, existentiale, spirituale etc. – si lucrarile Sinodului Diecezan de la Iasi (2001-2004).
De aceea, paginile acestui numar din revista „Dialog teologic” cuprind mai multe contributii cu caracter teologic în sens restrâns, puse sub semnul dorintei de a asigura o buna reusita a sinodului diecezan, care trebuie sa „profite”, sa încurajeze, sa valorifice cercetarea teologica atât acum, în timpul lucrarilor, cât si dupa terminarea lor. Referitor la contintul teologic al volumului de fata, se subliniaza faptul ca, în ansamblu, el propune o metoda de a face teologie: principiile hermeneutice de întelegere a realitatilor sacre (în cazul nostru, realitatea Bisericii) sunt mereu aceleasi, ramân asa cum le-au formulat Sfânta Scriptura, conciliile ecumenice si sfintii parinti, dar realitatile la care se aplica sunt diferite. Cu alte cuvinte, teologia se face în orizontul traditiei vii a Bisericii, într-o legatura interioara strânsa cu adevarurile dogmatice si cu istoria, atât la propriu, cât si la figurat. Astfel, daca reflectiile ecleziologice semnate de B. Forte si de St. Lupu au un caracter mai teoretico-dogmatic, de întemeiere teologica, cele apartinând lui E. Dumea, A. Despinescu, L. Farcas si A. Moraru au un caracter practic, ilustrând concret raportul dintre teologie si istorie.

COMUNICARI

BRUNO FORTE Euharistia si Biserica, comuniune si misiune
Articolul este structurat în jurul ideii ca Biserica se naste din Sfânta Treime în misterul pascal si în celebrarea memorialului Pastelui. Urmarind aceasta idee centrala, autorul dezvolta ontologia Bisericii în functie de ontologia Euharistiei si atrage atentia asupra unor ispite actuale ce ameninta identitatea originara a Bisericii. În consecinta, pornind de la faptul ca Euharistia este un memorial al începutului si Biserica este „de Trinitate”, subliniaza trei dimensiuni ale Bisericii, care se bazeaza pe trei elemente ale realitatii ei: mister, dar si angajare. În al doilea rând, dupa ce arata ca Euharistia este ospat pascal si Biserica este „communio sanctorum”, autorul face o legatura între icoana Treimii si perihoreza ecleziala, evidentiind faptul ca Biserica întreaga este carismatica si ministeriala. În fine, deoarece Euharistia este garantia slavei viitoare si Biserica este pe calea împaratiei, Biserica euharistica este „semper reformanda” si, în acelasi timp, trebuie sa devina constiinta critica a istoriei si martora a frumusetii ce mântuieste.

STEFAN LUPU Fiinta Bisericii la teologul ortodox Dumitru Staniloae
În îndelungata sa viata si cariera teologica, Dumitru Staniloae (1903-1993) a tratat numeroase probleme teologice, care converg în dorinta de a ajuta omul contemporan sa se regaseasca pe sine si sa se elibereze de ispitele iluzorii ce ar putea sa-l alieneze. Studiul se opreste asupra unei teme de natura ecleziologica, cautând sa analizeze dintr-un punct de vedere ontologic felul în care întelege D. Staniloae natura si modul prin care se poate exprima misterul unirii dintre Cristos si Biserica. Astfel, se arata ca, dintre diferitele imagini despre Biserica ce se pot gasi în traditia biblica si patristica, Staniloae are o preferinta pentru întelgerea Bisericii ca trup si sacrament (mysterion) al lui Cristos, situându-se pe linia ce porneste de la sfântul Paul, si ajunge la parintii capadocieni si la teologia bizantina. Autorul studiului remarca faptul ca Staniloae nu a acordat suficienta atentie si celorlalte imagini ecleziologice – cum ar fi imaginea Bisericii ca templu, arca, popor al lui Dumnezeu – care sunt prezente si ele în Noul Testament si au fost aprofundate de sfintii parinti ai Bisericii. De aceea, ecleziologia parintelui Staniloae risca sa aiba un caracter unilateral, adica sa sublinieze doar dimensiunea spirituala, lasând în umbra dimensiunea sociala si misionara a Bisericii.

EMIL DUMEA Misiunea catolica din Moldova în secolul al XVIII-lea
Înaintea secolului aflat în atentia acestui studiu, prezenta catolica în Moldova s-a concretizat în existenta Episcopiei de Milcov sau a cumanilor (1227-1241), voita de coroana maghiara, apoi în cele de Siret (1371-1434), Baia (1418-1525) si Bacau (1607-1818), constituite în contextul intereselor coroanei catolice poloneze. În cadrul acestei din urma episcopii, în 1625, Congregatia De Propaganda Fide a încredintat Ordinului Franciscanilor Minori Conventuali destinele catolicismului în Moldova. Pâna în secolul al XVIII-lea, conventualii au întâmpinat multe dificultati într-o Moldova supusa stapânirii otomane si devastata de numeroase razboaie si jafuri, pentru a putea pastra „turma catolica”, minoritatea catolica ce numara la sfârsitul anului 1600 circa 300 de suflete. La sfârsitul secolului al XVIII-lea, numarul catolicilor s-a ridicat la 13.000. Articolul prezinta conditiile externe ale misiunii catolice din Moldova, oprindu-se asupra unor factori, institutii si personaje care au influentat progresul misiunii. Astfel, se face vorbire despre episcopii de Bacau, despre protectoratul marilor puteri europene, precum Polonia, Rusia si Austria, despre relatiile misionarilor cu autoritatile locale: domnitori, boieri si clerul ortodox; nu se intra prea mult în controversele dintre franciscanii conventuali si iezuiti sau în chestiunea originii ceangailor, fiindca ele au constituit obiectul altor studii mai aprofundate.

ANTON DESPINESCU Activitatea pastorala a lui Nicolae-Iosif Camilli ca arhiepiscop-episcop de Iasi (1904-1915)
În decursul mileniului al II-lea, pe teritoriul de la rasarit de Carpati este atestata o prezenta catolica romana în regim misionar pâna la crearea statului român modern, prin unirea, mai întâi, a principatelor Moldova si Muntenia, iar dupa Primul Razboi Mondial, cu intrarea Transilvaniei în statul român unitar. Înfiintarea în 1884 a Episcopiei Romano-Catolice de Iasi, iar în 1886, a Seminarului Diecezan, au deschis o era noua în organizarea din ce în ce mai temeinica a vietii catolice în Moldova. Organizatorul dârz al diecezei a fost primul ei episcop, Nicoale-Iosif Camilli. Articolul trateaza despre revenirea la Iasi a lui N.I. Camilli ca arhiepiscop-episcop, analizând documentul program continut în scrisoarea pe care o trimite de la Roma, la 1 octombrie 1904, enoriasilor si colaboratorilor sai, eforturile de perfectionare a diecezei, relatiile cu clerul, stemele episcopului Camilli si împrejurarile în care a murit arhiepiscopul-episcopul N. I. Camilli.

LUCIAN FARCAS Metanoia. Aspecte sociale în lumina împaratiei lui Dumnezeu
În acest studiu se pune întrebarea referitoare la sansele convertirii sociale si ale transformarii structurilor. Raspunsul dat este în strânsa legatura cu mesajul privind împaratia lui Dumnezeu, asa cum este el proclamat si perceput având în vedere si edificarea domeniilor vietii seculare. În acest sens, convertirea sociala poate fi promovata, pe de o parte, prin marturia crestina si ecleziala în si cu credinta, speranta si iubire. Pe de alta parte, sunt luate în considerare, în ultima parte, rezultatele din domeniul cercetarii schimbarii valorilor, care în societatile moderne arata tendinte de edificare a vietii private si sociale printr-o orientare dupa sinteza valorilor. Sensibilitatea crescânda a oamenilor de astazi pentru mai multa dreptate si pentru respectarea drepturilor omului este un semn pentru sanse mai bune ale reînnoirii sociale.

FILE DE ARHIVA

ALOIS MORARU Acte constitutive ale Diecezei de Iasi si ale Seminarului Diecezan din Iasi

RECENSIONES

INDICATIONES

Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi