en-USro-RO

| Login
21 august 2017
Perspectivele evanghelizarii în lumea de azi

Perspectivele evanghelizarii în lumea de azi
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 2004 Format: 17x24
Editie: VII/13 (2004) ISBN:
Pagini: 260 p. Pret: 8 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

Numarul 13 al revistei Institutului Teologic Romano-Catolic Iasi îsi propune sa expuna, în mod nuantat, perspectivele care trebuie sa stimuleze opera evanghelizarii în contextul actual. Continutul revistei însumeaza conferintele, dialogurile si întrebarile ce s-au purtat în cadrul Colocviului International organizat de Institutul Teologic Romano-Catolic din Iasi, în perioada 8 si 9 martie 2004.

Redam în continuare sumarul revistei:

EDITORIAL

W. Danca, Evanghelizarea si îndreptarea privirii spre Cristos.
Editorialul explica geneza numarului treisprezece al revistei „Dialog teologic”, care preia lucrarile colocviului international organizat de Institutul Teologic Romano-Catolic din Iasi în 8 si 9 martie 2004. Numarul mare al participantilor si diversitatea lor confesionala si profesionala – catolici si ortodocsi, studenti si profesori, laici si clerici – dar si calitatea deosebita a conferintelor si a discutiilor aplicate la temele prezentate sunt dovada empirica a faptului ca, în ciuda pronosticurilor si a statisticilor negative cu privire la soarta crestinismului în postmodernitate, lumea de azi este dispusa sa asculte evanghelia. În cazul acesta, misiunea evanghelizatorilor consta în reorientarea privirii si existentei omului post-comunist, post- modernist sau secularizat spre misterul lui Cristos.

COMUNICARI

A. Carpinschi, Nevoia de filozofie politica în lumea de astazi.
Nevoia de filozofie politica s-a încadrat dintotdeauna în orizontul fiintarii sociale a omului. De altfel, articolul de fata ne si face o scurta prezentare a efortului depus de om în gestionarea binelui comun, cu precadere în perioada moderna si contemporana. Dorind sa analizeze însa în ce masura filozofia politica de astazi mai reflecta nevoile umane si realitatile sociale, autorul constata ca aceasta a devenit mai degraba speculativa si reactiva, decât comprehensiva si prospectiva. În consecinta, dat fiind faptul ca noile deschideri si perspective ale cunoasterii politice depind în mare masura de modul cum se raporteaza diversele tipuri de teorii politice la mostenirea modernitatii si la provocarile post-modernitatii, demersul autorului este unul metodologic. Se propune astfel distantarea de scientism, de eticism si de istoricism si reabilitarea filozofiei practice, strâns legata de constiinta filozofica a deschiderii, a pluralitatii si a complementaritatii si de exercitiul permanent al reflexivitatii umane în aspiratia spre întelepciune în gestionarea binelui comun.

A. Ghergut, Cuvântul sacru si era consumismului. O abordare psiho-sociologica.
O autentica repropunere a mesajului sacru într-o era a consumismului nu poate sa faca abstractie de multiplele transformari socio-culturale suferite de omul contemporan. Într-o cheie vadit psiho-sociologica, autorul distinge prezenta unui anumit dezechilibru între aspiratiile si comportamentul omului contemporan, stare ce se traduce concret prin aparitia unor noi forme de aservire sociala si psihica – mecanisme de influentare a credintelor umane –, printr-o goana disperata dupa câstig, ce pune de multe ori sub semnul întrebarii valorile mostenite de-a lungul generatiilor si, nu în ultimul rând, printr-o atitudine de indiferenta fata de valorile religioase sau printr-o percepere superficiala si emotionala a mesajului evanghelic. Noua evanghelizare trebuie asadar sa identifice si sa ofere un nou cadru de referinta în perceperea si întelegerea divinitatii, pe care sa-l faca cunoscut si trait potrivit conditiilor socio-culturale ale societatii contemporane. Doar în acest mod, mintea si inima multor persoane vor putea fi îndreptate spre o credinta crestina autentica.

W. Danca, Omul recent si noua evanghelizare.
Pornind de la doua sintagme – nou si recent – fata de care spiritul contemporan manifesta o oarecare predilectie, studiul dezvolta discursul misiologic al Bisericii, situându-se într-o perspectiva antropologica. Intentia autorului, dupa cum el însusi o marturiseste, e aceea de a arata ca omul crescut în orizontul rationalitatii moderne, care prin stiinta si tehnica a devenit universal, nu poate si nu trebuie sa ramâna doar recent, dupa cum si evanghelizarea, care-si propune sa-l scoata pe omul contemporan din actuala fundatura culturala si religioasa, nu poate si nu trebuie sa ramâna doar noua. În definitiv, noua evanghelizare nu e o chestiune ce se rezuma la o metoda sau la niste cuvinte. Aceasta lupta pentru sufletul lumii priveste însasi viata omului. Este reînnoirea întâlnirii cu omul generatiilor ce s-a îndepartat de Cristos si de Biserica; e atât scoaterea acestuia din non-sens, din frustrare, din plictiseala si din disperare, cât si comunicarea evangheliei, vestea cea buna despre Isus, în care Dumnezeu îsi manifesta iubirea sa totala si adevarata fata de fiecare om. Recuperat integral, omul se va putea debarasa astfel de vârtejul nihilismului, în care totul este relativ, fragmentar si trecator, si va putea scoate din uitare lucrurile substantiale, fie ca e vorba aici de mesajul crestin, fie ca e vorba de elementele constitutive ale fiintei umane.

Gh. Petraru, Evanghelizare si marturie crestina prin cult.
Studiul are ca tema functia de evanghelizare a cultului liturgic, expresia vie a trairii credintei crestine. O eventuala disociere a dimensiunii liturgice de actiunea misionara a Bisericii ar face din evanghelizare o actiune pur umana sau o simpla ideologie religioasa. Autorul îsi structureaza discursul în doua parti. Astfel, daca în prima parte este acordata o atentie deosebita functiei evanghelizatoare a limbajului sacru, textul sacru, actualizat si parafrazat în creatia poetico-liturgica a Bisericii, fiind considerat ca premisa a relatiei de comuniune cu Dumnezeu, în cea de-a doua parte, autorul are în vedere dimensiunea sacramentala a cultului liturgic, mai ales sfânta Liturghie si sfintele taine, participare în timp, prin harul Duhului Sfânt, la realitatea escatologica a împaratiei lui Dumnezeu.

V. Peterca, Notiunea de saracie în Biblie si în lumea de astazi.
Biserica a avut mereu constiinta universalitatii misiunii sale de predicare a evangheliei lui Cristos, de vestire a împaratiei lui Dumnezeu tuturor oamenilor de bunavointa, indiferent de statutul lor social sau de bunastarea lor materiala. Data fiind problematica sociala ce macina viata omului contemporan, autorul îsi propune sa surprinda impactul si finalitatile pe care trebuie sa le aiba noua evanghelizare asupra categoriilor defavorizate ale societatii, în special asupra celor saraci si nevoiasi. În prima instanta, studiul se concentreaza asupra dezvoltarii conceptului biblic de saracie. Urmând desfasurarea istoriei mântuirii, autorul prezinta mai întâi saracia materiala, mai ales în perioada Vechiului Testament, în care, de multe ori, revendicarile profetilor au fost adevarate proteste sociale (Am 8,4-6; Mih 3,2-7; Is 3,13-15). Ulterior, accentul expunerii se deplaseaza asupra dimensiunii spirituale a saraciei, mai ales în perioada Noului Testament, autorul analizând mai îndeaproape Predica de pe munte (Mt 5,3) si parabola bogatului nesabuit (Lc 12, 16-21). Saracia devine dispozitia fundamentala ceruta tuturor acelora ca doresc sa intre în împaratia cerurilor. În cea de-a doua parte a articolului, autorul urmareste conceptul de saracie în învatatura recenta a Bisericii, mai ales în exortatia apostolica Ecclesia în Europa a papei Ioan Paul al II-lea si în documentul emis de Conferinta Episcopala din SE Europei, intitulat: Saracia: o provocare pentru Biserica. Astfel, a-i primi si a-i sluji pe cei saraci înseamna a-l primi si a-l sluji pe Cristos însusi, înseamna a vesti evanghelia sperantei, aducând marturie ca toti sunt iubiti în mod egal de Dumnezeu.

E. Ferent, Noua evanghelizare a Bisericii Romano-Catolice de Iasi de-a lungul Sinodului Diecezan de la Iasi (08.12.2001 - 08.12.2004).
Autorul subliniaza ca, înca de la deschidere, Sinodul Diecezan al Bisericii Romano-Catolice de Iasi si-a propus sa asimileze doctrina sacra a Conciliului al II-lea din Vatican si învatatura Sfântului Parinte Ioan Paul al II-lea, asa cum a fost formulata în cele douasprezece discursuri pronuntate de Sanctitatea Sa cu ocazia vizitei apostolice si pastorale pe care a efectuat-o în România între 7-9 mai 1999. Studiul analizeaza din punct de vedere dogmatic îndemnul „Duc in altum” si constata ca, de fapt, moto-ul sinodului coincide cu noua evanghelizare a Bisericii locale de Iasi, lucrare ceruta si de papa în documentele amintite. Potrivit autorului, evanghelizarea înseamna proclamarea ca Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu si Mântuitorul omului, care sa duca la îmbogatirea omului în Cristos. Dupa ce analizeaza misiunea de evanghelizare în patru paragrafe – contextul eclezial local al noii evanghelizari; cine este Biserica locala de Iasi; Biserica locala evanghelizata si evanghelizatoare; Maria, Steaua mistica a evanghelizarii –, autorul formuleaza o concluzie în care afirma ca, în anii sinodului, Biserica locala de Iasi a devenit mai constienta de faptul ca daruirea de sine a lui Cristos prin cuvânt si în Euharistie face în mod real Biserica. Raspunsul la aceasta daruire de sine a Fiului lui Dumnezeu este recunostinta fata de Biserica locala, caci, prin sacramentele initierii administrate de aceasta Biserica, numerosi oameni ce au trait pe meleagurile moldovenesti au fost introdusi în tainele mântuirii si transformati în misionari într-o lume mereu tânara.

Dialoguri, comentarii, întrebari (I)

Masa rotunda (I): A. Bulai, V. Peterca, Gh. Popa, L. Farcas: Cum sa vestim Evanghelia la un popor crestin macinat de fenomenul emigratiei, saraciei si coruptiei?

V. Possenti, Cambiare la natura umana? Biotecnologie e questione antropologica.
Articolul analizeaza teza potrivit careia, tehnologiile moderne de îmbunatatire a vietii fizice postuleaza o cunoastere adecvata a fiintei umane si a necesitatilor ei primordiale. Dupa cum se poate constata din cele întâmplate recent în acest domeniu, acest element greu de patruns a devenit mai problematic. În consecinta, autorul doreste sa aprofundeze semnificatia conceptului de natura umana, prezentând diferite modalitati de întelegere ale conceptului în discutie, dar nu din punct de vedere religios, ci filozofic sau laic. În acest sens, referinta la J. Habermas si F. Fukuyama pare inevitabila. Astfel, cu ajutorul lui Habermas se urmareste identificarea naturii umane în viitor, cercetarea având un pronuntat caracter etic; cu ajutorul lui Fukuyama se încearca o refacere a conceptului de natura umana într-o cheie ce poate fi numita „neo-aristotelica”. Autorul este de parere ca natura umana nu poate fi schimbata, chiar daca, prin aplicarea tehnologiilor moderne în domeniul vietii, se pot modifica multe elemente „accidentale” din fiinta umana sau pot fi influentate relatiile umane si sociale: persoana umana nu poate fi modificata niciodata în structura ei de baza. Fiind o natura umana individualizata într-o entitate singulara, persoana este garantia unitatii omului. Articolul contine câteva justificari ale acestei teze, deoarece analizeaza pe scurt conceptele de boala si de terapie si se întârzie ceva mai mult asupra riscurilor pe care le prezinta întelegerea reductionista a continutului unei realitati. În final autorul arata cât de importanta este întelegerea corecta a conceptului de natura umana în domenii precum antropologia filozofica, bio-etica, stiintele politice, morale, educationale.

F. Pajer, L’educazione cristiana e il nuovo umanesimo.
Autorul porneste de la observatia ca civilizatia occidentala cunoaste o progresiva diminuare a valorilor etice si valorice, simbolice si religioase pentru ca este departe de om si de nevoile lui reale. În prima parte, autorul prezinta diferite perspective umaniste din secolul al XX-lea si evidentiaza caracterul lor partial si, uneori, contradictoriu. Acest caracter este mostenit si de umanismul post-modern, care reprezinta o adevarata provocare pentru educatia de tip crestin. Provocarea post-modernitatii comporta mai multe elemente: prezenta împreuna a mai multor viziuni despre lume; pierderea semnificatiei unui anumit model de antropologie si educatie crestina; unitatea persoanei este amenintata de un bogat evantai de rupturi structurale si culturale (ruptura dintre progres si valorile spiritului, distinctia radicala uneori între sfera publica si cea privata); lipsa de consistenta culturala a faptului crestin. În partea a doua, articolul pune în lumina conditiile necesare pentru a putea raspunde la provocarea formarii omului în post-modernitate. Iata câteva dintre ele: asumarea criteriului complexitatii, identificarea unei strategii a „cresterii în întelepciune”, un raspuns la imperativul etic al responsabilitatii personale. În final, autorul preia îndemnul Sfântului Parinte Ioan Paul al II-lea din enciclica Fides et ratio (nr. 107) si pledeaza pentru o privire în adâncurile fiintei umane, acolo unde se formuleaza dorinta de adevar si de sens.

W. Müller, Provocarile evanghelizarii în Asia: cazul Chinei.
Evanghelizarea Asiei e privita de autor ca o provocare între misiunea solemna încredintata de Isus ucenicilor sai, investirea de energii enorme în realizarea acestei misiuni si rezultatul prezentei Bisericii pe continentul asiatic. Dupa expunerea principalelor momente istorice ale evanghelizarii Asiei, în general, si a Chinei, în special (evanghelizarea apostolica prin sfântul Bartolomeu si sfântul Toma, caldeeana, franciscana si iezuita, prin sfântul Francisc Xaveriu si prin Matteo Ricci), si prezentarea controversei riturilor, autorul face o incursiune în problematica actuala a activitatii misionare a Bisericii în China, subliniind atât aspectele pozitive ce impulsioneaza comunitatea pe drumul credintei crestine (biserici si sanctuare, seminare si manastiri, mijloace de comunicare), cât si aspectele istorice dureroase ce marcheaza viata acestei comunitati (persecutia ce continua si în ziua de astazi, criza de autoritate a Bisericii si divizarea acesteia în interpretarea jurisdictiei petrine, relatiile diplomatice încordate cu Sfântul Scaun etc.). În alta ordine de idei, evanghelizarea nu întâmpina probleme din partea altor religii, ci, mai degraba, dificultatile sunt generate de materialism, de dorinta de putere cu orice pret si de decaderea constiintei morale. Astfel, provocarea evanghelizarii din China de astazi are o strânsa legatura cu situatia credintei crestinilor din lumea întreaga, fiind o provocare pentru viata de credinta a întregii Biserici.

G. Njen, A fi crestin si a fi african.
Relatarea Mons. Njen prezinta într-un stil atractiv si vivace istoria si situatia evanghelizarii în Africa. Nu lipsesc din aceasta relatare exponentii de seama ai culturii crestine africane moderne, precum cardinalul Arinze sau parintele Jean Marc Elá, cum, de altfel, nu lipsesc nici referirile la experienta sa personala. Ideea ce transpare din aceasta relatare este aceea ca a fi crestin în societatea africana de astazi presupune, înainte de toate, a te recunoaste ca atare, înseamna sa-ti iubesti spatiul socio-cultural caruia îi apartii, sa-i apreciezi partile bune si rele, primind mostenirea crestina, salvând-o si transmitând-o mai departe.

Dialoguri, comentarii, întrebari (II)

Masa rotunda (II): W. Danca, V. Possenti, F. Pajer, W. Müller, G. Njen, J. McCann: Puncte fierbinti si perspective ale evanghelizarii Bisericii Catolice în Europa, Asia, Africa si America.

FILE DE ARHIVA
RECENSIONES
INDICATIONES

Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi