en-USro-RO

| Login
18 octombrie 2017
Arhitectura si muzica sacra. Aspecte pastorale

Arhitectura si muzica sacra. Aspecte pastorale
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 2004 Format: 17x24
Editie: VII/14 (2004) ISBN:
Pagini: 230p. Pret: 8 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

EDITORIAL

W. DANCA, Dialogul dintre arta si credinta
Realitatea concreta, de multe ori tulburatoare, a arhitecturii, a cântului, a artei din bisericile noastre, rezultat inevitabil al rupturii moderne dintre credinta si arta, reprezinta punctul de pornire al prezentului editorial. Necesitatea dialogului dintre arta si credinta este pusa în evidenta atât de radiografia situatiei concrete, cât, mai ales, de motivatii de ordin teologic, pastoral, istoric si factual. Biserica locala de Iasi a reluat, într-o forma proprie, si a încercat sa puna în practica nenumaratele îndemnuri ale pontifilor romani si ale conciliilor, în special Conciliul al II-lea din Vatican, în ceea ce priveste arta si dialogul ei cu credinta. Numarul de fata al revistei Dialog teologic se înscrie pe aceeasi linie.

DIALOGURI

Î.P.S. IOAN ROBU, Biserica sa arate a biserica. Dialog realizat de W. Danca
Ar fi bine ca dialogul dintre arta si credinta sa-i intereseze, în mod special, pe cei care sunt „specialisti” în domeniul lor, adica, într-o masura egala, pe preot si pe artist. Î.P.S. Ioan Robu este de parere ca biserica, oriunde si oricând, trebuie sa arate a biserica; evaziunea simbolica, arhitectura amestecata si spalacita nu pot fi chemari adresate misterului, nu te pot tine împreuna, legat de tine însuti, recules. Biserici noi, adevarate repere morale si spirituale pentru oamenii de azi, pe de o parte, iar pe de alta parte, ruine paraginite, biserici ce stau sa cada constituie universul în care ne miscam; lumini si umbre (un punct de vedere interesant asupra raportului lumina – biserica) ce invita la a avea biserici adevarate si deschise.

P.S. PETRU GHERGHEL, Biserica frumoasa este biserica plina de lume. Dialog realizat de W. Danca
Termenul „biserica” se refera, în limba româna, atât la „casa” în care se aduna poporul lui Dumnezeu, cât si la adunarea credinciosilor ca atare. În jurul acestor doua filoane este construit si acest dialog. Numarul impresionant de biserici si centre pastorale ce au fost construite sau refacute în Dieceza de Iasi, atât în perioada comunista, în conditii extrem de grele, cât si dupa 1990, nu ar reprezenta nimic altceva decât lucrarea credintei unor generatii apuse, daca ele nu ar fi si acum pline de lume. Zidurile, oricât de mari si frumoase ar fi, nu pot aduce jertfa de lauda pe care poporul lui Dumnezeu i-o aduce Tatalui în spirit si adevar. Biserica este pentru om si în om; într-o miscare inversa, omul ar trebui sa fie pentru biserica si, de ce nu, în biserica de cât mai multe ori.

ANA BLANDIANA, ROMULUS RUSAN, Anton Durcovici, piatra vie a Bisericii. Dialog realizat de W. Danca
Pastarea unui arsenal istoric impresionant, în mare parte înca necercetat, precum si aducerea în fata publicului tânar a unor marturii si vestigii extraordinare, constituindu-se într-un adevarat exercitiu de memorie, sunt doar doua subiecte importante ale Memorialului de la Sighet. Cu pasiune pentru adevar si dreptate, cu un deosebit profesionalism stiintific, autorii vor sa ne spuna ca acela care uita trecutul este condamnat sa-l repete, mai ales în partile sale negative. Episcopul martir Anton Durcovici, în memoria caruia ne reunim la fiecare 10 decembrie, este darul lui Dumnezeu pentru Biserica locala de Iasi, martir, adica marturisitor neînfricat al credintei catolice, ce nu s-a lasat sedus de ezoterismele unei clase ce nu avea nevoie de Dumnezeu. În aceasta perioada, când traim o informatizare buimacitoare, suntem îndemnati sa nu uitam; mai mult, în masura posibilitatilor si a darurilor primite, sa suflam praful de pe marturiile celor ce au fost, pentru ca ele vorbesc.

COMUNICARI

V. PETERCA, Templul de la Ierusalim
Autorul începe articolul cu o imagine actuala a orasului Ierusalim, în care sunt foarte bine reprezentate cele trei mari religii monoteiste: iudaismul, crestinismul si islamul. Rând pe rând, prezentarea Ierusalimului dezvaluie atât amplasarea geografica, cât si importanta istorica, religioasa si politica a cetatii lui David. Studiul prezinta o istorie bine documentata a aparitiei templului de la Ierusalim si o evaluare a templului în diferitele momente importante din existenta lui. Dupa ce ne prezinta informatii despre Solomon, cel ce a zidit templul, autorul subliniaza însemnatatea pe care a avut-o construirea templului ca act de nastere si recunoastere a poporului evreu între celelalte popoare din Orient. În final, este subliniata importanta templului si a Ierusalimului, precum si rolul lor în viata evreilor, ca imagine a providentei în mijlocul lor.

Gh. POPA, Arhitectura ecleziala ortodoxa. Câteva semnificatii simbolice si puterea lor de edificare morala
Studiul de fata are ca scop interpretarea arhitecturii ecleziale ortodoxe din perspectiva semnificatiilor sale simbolice si a puterii lor de edificare morala a credinciosilor. Pentru a demonstra ca Biserica este casa lui Dumnezeu, autorul face o incursiune în Vechiul Testament, prezentând câteva prefigurari ale Bisericii. Astfel, argumenteaza, mai întâi, ca Biserica este un spatiu organizat si consacrat, unde Dumnezeu se întâlneste cu omul. Comunitatea care se aduna la sfânta Liturghie în jurul potirului este ea însasi Biserica, iar prezenta lui Cristos în aceasta comunitate este sugerata de arhitectura si picturile din biserica. Autorul subliniaza astfel legatura dintre comunitatea de credinciosi si biserica. Comuniunea cu Cristos, în Duhul Sfânt, traita integral în Biserica, transforma treptat si neagresiv fiinta umana. Omul nou nu este convins de credinta, ci este patruns de ea. Aceasta noua persoana este legata de alte persoane prin credinta, fapte si iubire, fiind capabila sa-l contemple pe Dumnezeu în creatie ca într-o oglinda.

A. DESPINESCU, Saxa loquntur. Marturii despre trecutul catolicilor din Moldova
Piatra, element cu o deosebita receptivitate de înregistrare si durabilitate, are capacitatea de a deschide fante luminoase într-un trecut îndepartat si întunecat. În teritoriul situat la est de Carpati, aceasta modalitate simpla, dar deosebit de expresiva de a conserva un anumit stil de viata, îsi are importanta sa. Analiza istorica, arheologica si literara pe care o întreprinde autorul risipeste o parte din ceata nestiintei istorice asupra originii catolicilor din Moldova. Biserici marete, precum cea a Episcopiei Cumanilor, sau cele de la Siret, Baia, Sabaoani sau Cotnari, distruse în iuresul vremurilor, vorbesc despre o prezenta catolica însemnata în aceste regiuni. Alaturi de impresionantele informatii arheologice, se gasesc si cele literare, nu mai putin importante, care adauga partitura lor armoniei arheologice deja stabilite.

E. DUMEA, Monumente paleocrestine din Dobrogea
Bazându-se numai pe izvoarele arheologice, credibile si deosebit de numerose, autorul realizeaza o privire de ansamblu asupra monumentelor paleocrestine din Dobrogea, ce vorbesc de importante si puternice comunitati crestine. Sunt analizate nu mai putin de 14 localitati ce aveau cel putin o biserica, ale carei ruine se pot cerceta. Deosebit de important este faptul ca aceste monumente paleocrestine au fost construite în strânsa legatura cu marturia crestina absoluta, cu martiriul. Alaturi de aceste localitati, în care urmele arheologice sunt vizibile si care au fost cercetate, mai exista alte 21 de localitati despre care izvoarele literare dau marturie ca au avut comunitati si biserici crestine, dar despre care arheologia nu ne poate spune deocamdata nimic. În finalul articolului, ne este prezentat un punct de vedere interesant asupra scaunului mitropolitan de Tomis si importanta sa jurisdictionala si canonica asupra celorlalte scaune episcopale din Scythia Minor.

I. ENASOAE, Biserica, loc privilegiat de întâlnire între Dumnezeu si poporul sau
Atât în istoria Vechiului Testament, cât si în cea a Noului Testament, întâlnim locuri privilegiate de întâlnire între Dumnezeu si poporul sau. Preluând si contopind realitatea sinagogii si a templului, Biserica, voita de Tatal din vesnicie, întemeiata de Cristos la împlinirea timpurilor si condusa de Duhul Sfânt, este locul sacru al crestinilor, punct central ce focalizeaza si ritmeaza întreaga existenta a comunitatii crestine. Într-un prim sens, biserica formata din piatra este o constructie care catehizeaza, începând de la asezarea geografica si terminând cu fiecare element arhitectural prezent în ea. Într-un al doilea moment, autorul priveste Biserica în planul divin de mântuire; Biserica este semn al initiativei divine de mântuire a tuturor oamenilor, initiativa careia omul îi raspunde prin lauda, multumire si reverenta. Articolul continua cu o tratare a Bisericii ca loc sacru al prezentei divine, pentru ca, în final, sa se încheie cu o privire luminoasa, Biserica fiind vazuta ca speranta a omenirii.

L. FARCAS, Rolul cultului si al culturii în formarea crestinului
Religia nu poate fi transmisa doar pe filonul discursiv sau catehetic, pentru ca ea îmbratiseaza întreaga persoana umana si comunica neconditionate experiente fundamentale pentru existenta omului si pentru sensul vietii sale, ci ea trebuie sa fie prezentata pe toate caile ce o pot conduce la om si pe care omul poate veni în contact cu ea. Provocarea pe care ne-o lanseaza autorul este simpla si, în acelasi timp, complexa si puternica: putem sa ne axam astazi în prezentarea didactica religioasa si pe alte discursuri sau modele catehetice decât cele cu un continut strict cognitiv? Putem cauta, de exemplu, cai de acces la valorile religioase si pe caile esteticii si ale semioticii? Liturgia considerata ca explozie concentrata a religiei, unitate de viata a continuturilor rânduite spre a fi învatate, trecând apoi la joc si bibliodrama, vazute în sensul unei comunicari ce trece prin experienta, si încheind cu o forma deosebit de semnificativa a didacticii spirituale, care este didactica practicii religioase private, sunt doar câteva dintre punctele principale pe care autorul ni le propune într-o analiza originala si interesanta.

E. SOARE, Muzica liturgica – arta devenita rugaciune
Cântul este un mod prin care omul îsi exprima sentimentele, iar în liturgia crestina, el a devenit un mod de a dialoga cu Dumnezeu. Pentru a sublinia importanta cântului în viata religioasa, autorul face un scurt istoric începând cu Vechiul Testament si terminând cu ultimele documente ale magisteriului. Dupa aceasta incursiune istorica, studiul face distinctie între muzica liturgica, religioasa si sacra. Muzica trebuie sa se încadreze în liturgie pentru a exprima calitatile Bisericii: interioritate, unitate, comuniune. Cântul religios trebuie sa ofere mijloacele pentru a exprima, a trai si a traduce în rugaciune si viata liturgia.

V. SAVA, Cântarea si arta bisericeasca în traditia bizantina. Locul si semnificatiile lor în cadrul cultului divin
În traditia rasariteana, cultul divin propovaduieste dogma, o apara, o exprima într-un limbaj accesibil si o experimenteaza în spatiul liturgic, iar dogma este aceea care confera autoritate, autenticitate si profunzime rugaciunii liturgice. Cântarea bisericeasca si arta bisericeasca sunt parti componente ale cultului divin. Ele nu apar în exteriorul vietii liturgice ca ceva adaugat, ci în interiorul ei, ca parti componente ale acesteia si determinate de aceasta. Dupa ce trece în revista diferitele etape istorice ale cântarii bisericesti, autorul ne ofera o deschidere spirituala a întelegerii cântului ca „îndeletnicire a îngerilor”, enumerând si explicând câteva dintre lucrarile rugaciunii cântate. În continuare, ne este prezentata o panorama explicativa a semnificatiei artei bisericesti în cadrul vietii liturgice, ce se încheie cu o reliefare a vocatiei unificatoare a cântarii si a artei bizantine într-o lume tot mai divizata.

F. SPATARIU, Muzica în gândirea filozofico-teologica medievala
Partea introductiva a acestui articol ne ofera o privire de ansamblu asupra artei, filozofiei si teologiei Evului Mediu, domenii ce nu pot fi întelese în mod separat, pentru ca viziunea Evului Mediu este unitara în principii, divergentele reducându-se, de cele mai multe ori, la amanunte. Într-un al doilea moment, autorul analizeaza muzica în conceptia filozofico-teologica de la începutul Evului Mediu, conceptie dominata de aspectul speculativ, pentru ca mai apoi sa treaca la descrierea aspectului practic al muzicii, ce a fost pus în evidenta, cu precadere, în conceptia filozofico-teologica scolastica. Evul Mediu, prin dragostea sa fata de arte, gândite împreuna cu celelalte domenii, ramâne partener veritabil de dialog al lumii noastre „detaliate”.

C. DUMEA, Cântul în liturgia romana. Muzica cereasca si muzica pamânteasca
Muzica a fascinat întotdeauna; dar facut oamenilor de Dumnezeu, ea este, în acelasi timp, limbajul Celui Preaînalt. Cântarea a fost considerata dintotdeauna ca fiind manifestarea cea mai solemna a sentimentului religios, expresia cea mai înalta de lauda, adoratie si multumire adusa lui Dumnezeu. Functia ei în liturgie nu este adiacenta sau contingenta; continuând traditia poporului evreu, crestinii sunt un popor care cânta. Cu toate acestea, nu rareori muzica intra în conflict cu liturgia; pericolul falselor înculturari a fost prezent la începutul Bisericii, este prezent si acum. Din acest motiv, autorul descrie functiile cântarii în liturgie, pentru ca mai apoi sa precizeze câteva norme de ordin general, între care, într-un mod special, sunt prezentate norme privind cântarea la Liturghie.

G. ENASESCU, Dumnezeu în muzica lui Händel si Bach
Chiar daca, în lumea ideilor, tranzactiile sunt dificil de realizat, acest studiu ne poarta cu un avânt implacabil spre o alta lume, lumea de dincolo, tinând însa cont de faptul ca, oricât de sus am zbura, picioarele noastre ating întotdeauna pamântul. Doi colosi ai muzicii ne sunt dati ca exemplu al gazdurii divinului în fiinta noastra. La G.F. Händel, amploarea terestra reprezinta nota specifica, chiar daca reflexele cerului sunt prezente în toata opera lui ca o strafulgerare din afara. Muzica lui J.S. Bach, în schimb, este ca o licoare pe care un suflet o bea ca sa-si potoleasca setea de contopire cu Creatorul. De oriunde am începe, muzica patrunde în noi, largindu-ne fiinta spre Dumnezeu.

FILE DE ARHIVA

D. DOBOS, Documente privitoare la istoria scolilor de dascali din Moldova
N.I. CAMILLI, Decret privitor la dascalii Eparhiei Catolice de Iasi (1908)

Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi