en-USro-RO

| Login
21 august 2017
Mostenirea Conciliului al II-lea din Vatican. I. Liturgia si Biserica

Mostenirea Conciliului al II-lea din Vatican. I. Liturgia si Biserica
Colectia: Dialog teologic

An aparitie: 2005 Format: 17x24
Editie: VIII/16 (2005) ISBN:
Pagini: 250 p. Pret: 9 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

Wilhelm DANCA, Mostenirea Conciliului al II-lea din Vatican

Tommaso STENICO, Il Concilio Ecumenico Vaticano II (11 ottobre 1962 – 8 dicembre 1965)
Eveniment unic si original în istoria Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican, a dat nastere unei noi etape în viata Bisericii. Noile Rusalii, asa cum a fost numit Conciliul de Papa Ioan al XXIII-lea, încep reînnoirea si reforma în Biserica, oferindu-i acesteia o noua imagine. Cele 16 documente ale Conciliului (4 constitutii, 9 decrete si 3 declaratii) se remarca, în special, prin prescrierile practice pe care le contin. Prin acest articol, autorul prezinta evenimentele principale din timpul Conciliului si modul în care au fost puse în practica deciziile conciliare.

Claudiu DUMEA, Constitutia despre liturgie Sacrosanctum Concilium
Primul rod concret al Conciliului al II-lea din Vatican l-a constituit Constitutia despre liturgie Sacrosanctum Concilium, votata la 9 decembrie 1963. Acest document a fost rodul unor discutii îndelungate si deseori contradictorii. A constituit baza teologica pentru reforma liturgica, reforma care-si va gasi desavârsirea prin promulgarea Liturghierului Roman dupa Conciliu, în anul 1969. Articolul prezinta din punct de vedere istoric si structural textul documentului, care este esential pentru viata Bisericii.

Sacrosanctum Concilium, în dialog cu pr. Anscar J. CHUPUNGCO, o.s.b
Primul document dezbatut si aprobat de Conciliul al II-lea din Vatican a fost Constitutia despre sfânta liturgie Sacrosanctum Concilium. În urma promulgarii acestei constitutii s-au înregistrat variate reactii. Reforma conciliara a suscitat în unii sentimente de gratitudine sau euforie exagerata, în altii, incapabili sa distinga între principiile conciliare si actualizarea lor, a nascut o profunda deziluzie. Totusi, numeroase Biserici locale s-au bucurat din plin de roadele reformei. Folosirea limbii poporului, bogatiile riturilor, interesul activ si implicarea laicilor sunt daruri ale Conciliului, de care ne bucuram si astazi si care interpeleaza orice persoana, cleric sau laic.

P.S. Petru Gherghel, Decretul privind misiunea pastorala a episcopilor în Biserica Christus Dominus
Figura episcopului, ca succesor legitim al apostolilor si pastor al turmei lui Cristos, a stat în centrul discutiilor Conciliului al II-lea din Vatican. Aceste discutii s-au concretizat la data de 28 octombrie 1965, când parintii conciliari au votat textul decretului despre misiunea pastorala a episcopilor Christus Dominus. Articolul arata premisele ce au condus la elaborarea acestui document si se opreste la aspectele sale practice, având în vedere viata Bisericii din Dieceza de Iasi.

Cristus Dominus, în dialog cu P.S. Jorge M. MEJIA
Decretul Christus Dominus constituie o etapa decisiva în stabilirea misiunii episcopilor, în conturarea identitatii Bisericilor locale si a pastorilor lor. Pe de o parte, se prezinta modul în care trebuie sa-si exercite episcopii slujirea, iar pe de alta parte, se exprima o clara vointa legislativa, fara a omite indicarea caii ce trebuie sa fie urmata în revizuirea Codului. Acest articol subliniaza dubla dimensiune pe care o are relatia unui episcop cu Biserica: cu Biserica universala si cu Biserica particulara pe care o conduce. Într-o lume dominata de secularism, episcopul trebuie sa ramâna principiul de unitate, care vesteste cu autoritate cuvântul lui Dumnezeu, celebreaza sacramentele, fiind asistat de Duhul Sfânt. Decretul, care are un continut teologico-pastoral, vrea sa-i constientizeze pe episcopi de misiunea lor si pe comunitatile diecezane de minunata demnitate la care sunt chemate: sa fie parte a Bisericii lui Cristos.

P.S. Aurel PERCA, Decretul privind formarea preoteasca Optatam totius
Începând cu Conciliul Tridentin (1545-1563), Biserica a aratat o mare atentie fata de formarea viitorilor slujitori ai altarului. De-a lungul timpului, papii au dat multe indicatii pentru a îmbunatati modalitatile de formare, în functie de specificitatea cadrului pastoral si a mediului de trai al candidatilor. În anul 1965, la data de 28 octombrie, parintii conciliari au votat decretul Optatam totius. Acest document continua armonios principiile traditionale de formare seminariala, prin deschiderea fireasca spre exigentele legitime ale noilor timpuri. În prezentul articol este aratat continutul acestui decret care a revigorat viata seminariala si ariile de formare a seminaristilor.

Optatam totius, în dialog cu P.S. José SARAIVA MARTINS
Decretul Optatam totius ocupa un rol cu totul special între documentele Conciliului al II-lea din Vatican. Acest document, având drept scop înnoirea formarii sacerdotale în conformitate cu imaginea reînnoita a preotului, este strâns legat de Presbyterorum ordinis, Lumen gentium si de alte documente ce vorbesc despre formarea umana, spirituala, intelectuala si pastorala a viitorilor preoti. Exortatia apostolica Pastores dabo vobis face un bilant al roadelor culese pe urma aplicarii decretului Optatam totius, reafirmând programul propus de Conciliu cu privire la formarea sacerdotala.

P.S. Aurel PERCA, Decretul privind slujirea si viata preoteasca Presbyterorum ordinis
Unul dintre cele mai importante documente ale Conciliului al II-lea din Vatican a fost decretul despre slujirea si viata preoteasca Presbyterorum ordinis, promulgat la data de 7 decembrie 1965. Acest text este rodul a patru scheme si arata înca de la început structura cristologica a figurii preotului. Preotul este trimis sa-l faca cunoscut pe Cristos oamenilor din timpul sau, în colaborare cu episcopul diecezan, iar scopul vietii sale este preamarirea Tatalui în Cristos. Documentul insista asupra importantei pe care trebuie sa o aiba sacramentele în viata preotului; fara ele, misiunea sa este falimentara si dauneaza trupului mistic. Prezentul articol dezvolta, în trei parti, o radiografie a preotului „conciliar”, iar autorul încearca sa arate aplicabilitatea documentului în viata preoteasca de zi cu zi.

Presbyterorum ordinis, în dialog cu Eminenta Sa, Cardinalul Dario CASTRILLON HOYOS
Opera de reînnoire în Biserica, dorita de Conciliul al II-lea din Vatican, este, în mod special, rodul muncii preotilor. De aceea, parintii conciliari au considerat ca este oportun sa trateze despre preotie într-un document aparte. Dupa prezentarea naturii preotiei, decretul trateaza despre rolul preotilor în Biserica, slujirea preoteasca si viata preotilor. Dialogul ofera o prezentare generala a acestui decret si modul în care trebuie citit si interpretat documentul.

P.S. Aurel PERCA, Episcopul – pastor al Bisericii locale si pastrator al credintei universale: traditie si reînnoire a unei carisme fundamentale
Articolul construieste un portret al atributiilor pe care le are un episcop în virtutea misiunii sale de pastor al turmei lui Cristos. Episcopul primeste sacramentul Preotiei în plinatatea sa, de aceea, este chemat sa-si exercite misiunea de slujire cu cea mai mare daruire. Episcopul trebuie sa fie, pentru dieceza sa, un focar de comuniune, un criteriu de fraternitate; în el trebuie sa se oglindeasca imaginea lui Isus, bunul pastor. De aceea, împreuna cu poporul care îi este încredintat, el trebuie sa împlineasca chemarea lui Cristos de a fi sare a pamântului si lumina a lumii.

Wilhelm DANCA, Constitutia dogmatica despre Biserica Lumen gentium
Biserica este o institutie dorita si creata de Isus Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu întrupat pentru mântuirea omului. Este o realitate vie, ampla, cu o structura proprie si cu o istorie ce se întrepatrunde cu istoria omenirii. Conciliul al II-lea din Vatican a propus omenirii de astazi diferite imagini despre Biserica, care ramâne „Trupul mistic al lui Cristos”. Biserica, fiind creatie a lui Cristos si însufletita în permanenta de Duhul Sfânt, nu poate fi distrusa nici de oameni, nici de puterile întunericului. Constitutia dogmatica despre Biserica Lumen gentium este rodul multor discutii ce au avut loc cu multi ani înainte de lucrarile Conciliului si care s-au perpetuat pâna la aparitia acestui document amplu. Articolul este o prezentare amanuntita a acestui document, care reprezinta „cartea de identitate” a Bisericii, chemata sa vina în întâmpinarea nevoilor concrete ale omenirii de astazi.

Lumen Gentium, în dialog cu mons. Marcello SEMERARO
Între documentele conciliare, Constitutia Lumen Gentium ocupa un loc central. Este cea mai buna cheie de lectura a documentelor conciliare, este axa principala care a stat la baza constituirii documentelor conciliare. Constitutia aduce o noua imagine despre Biserica. Biserica este prezentata ca popor al lui Dumnezeu, iar cei care fac parte din structura ierarhica sunt considerati slujitori ai Bisericii. Biserica este vazuta ca o comuniune în care toti membrii poporului lui Dumnezeu participa la tripla functie a lui Cristos: sacerdotala, profetica si regala.

Wilhelm DANCA, Decretul despre Bisericile Orientale catolice Orientalium ecclesiarum
Deoarece parintii conciliari si-au propus sa discute rolul si locul pe care Biserica îl detine în lumea de astazi, era firesc sa vorbeasca si despre diferitele exprimari ale catolicitatii Bisericii. Una dintre aceste forme este reprezentata de Bisericile Orientale catolice, despre care ne aminteste decretul Orientalium ecclesiarum. În România exista o astfel de Biserica Orientala: Biserica Greco-Catolica. Ce rol are acest decret în viata Bisericii? A adus ceva nou în traditia Bisericilor Catolice de rit oriental? La aceste întrebari îsi propune sa raspunda prezentul articol.

Orientalium ecclesiarum, în dialog cu pr. Edward G. FARRUGIA, s.j.
Decretul, structurat în 6 capitole, subliniaza demnitatea Bisericilor Orientale. Orientul crestin detine bogatii autentice, care trebuie sa fie pastrate. Existenta acestor Biserici locale, diferite de Biserica Catolica latina, nu pune în pericol unitatea Bisericii. Pastrarea în Orient a structurii patriarhatului nu afecteaza functionarea structurii ierarhice a Bisericii. Promovarea acestor Biserici a pus într-o lumina mai buna Bisericile Orientale necatolice. În acelasi timp, documentul mai aduce o noutate: Biserica Catolica nu este numai Biserica latina; Orientul si Occidentul sunt ca doi plamâni prin care respira Biserica.

Wilhelm DANCA, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio
Ecumenismul reprezinta totalitatea cailor, mijloacelor si initiativelor care urmaresc refacerea unitatii Bisericii. Rupturile aparent iremediabile din sânul Bisericii una, sfânta, catolica si apostolica au fost discutate de parintii conciliari, care au elaborat Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio. Articolul prezinta structura documentului si aplicabilitatea lui în contextul eclezial al Diecezei de Iasi si al României.

Unitatis redintegratio, în dialog cu mons. Eleuterio F. FORTINO
Refacerea unitatii crestinilor a fost unul dintre principalele scopuri ale Conciliului al II-lea din Vatican. Acest document a reprezentat aderarea oficiala a Bisericii Catolice la miscarea ecumenica. Realizarea unitatii Bisericii este un angajament eclezial, si nu o initiativa privata a unei singure persoane. Dupa ce trateaza despre ecumenism si relatiile dintre Biserica Catolica si fratii despartiti, Conciliul vrea sa ofere tuturor membrilor Bisericii Catolice ajutoarele, caile si mijloacele necesare pentru restabilirea unitatii. Metodele practice pe care le ofera documentul sunt rugaciunea si dialogul direct cu ceilalti crestini. Aprobarea acestui decret a condus la aparitia Secretariatului pentru Unitatea Crestinilor si la elaborarea unor documente referitoare la refacerea unitatii Bisericii.

Wilhelm DANCA, Declaratia despre relatiile Bisericii cu religiile necrestine Nostra aetate
Religiile necrestine au constituit mereu o piatra de încercare pentru Biserica lui Cristos. Istoria este impregnata de numeroase conflicte între Biserica si alte religii. Conciliul al II-lea din Vatican afirma libertatea persoanei de a adera la o anumita religie, de a i se respecta si garanta aceasta libertate. De asemenea, religiile trebuie sa conlucreze la binele comun si la progresul societatii. Prezentul articol evidentiaza aceste trasaturi ale documentului conciliar si le exemplifica prin diferite actiuni concrete savârsite în favoarea dialogului interreligios.

Nostrae aetate, în dialog cu Eminenta Sa, cardinalul Francis ARINZE
Religiile necrestine devin din ce în ce mai prezente în viata noastra. Expansiunea religiilor necrestine si a miscarilor religioase care provin din acestea reprezinta o reala provocare pentru crestinii catolici. Crestinii din toate tarile si regiunile au nevoie sa fie bine informati despre religiile care exista pe teritoriul lor. Faptul ca traim într-o perioada în care au crescut foarte mult parteneriatele între popoare a determinat Biserica Catolica sa îsi reexamineze relatiile cu Bisericile necrestine si sa propuna o noua modalitate de dialog.
Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi