en-USro-RO

| Login
26 septembrie 2017
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Colectia: Reviste

An aparitie: 2014 Format: 17x24
Editie: I ISBN: 1453-8075
Pagini: 111 Pret: 9 RON

Cumpara online de la Libraria Sapientia
Vizualizeaza online aici.

Cuvânt înainte
După cum ştim, anul acesta se împlinesc 25 de ani de la căderea Zidului din Berlin, simbol al sfârşitului dictaturii comuniste din Europa.
Astăzi, pe de altă parte, ne aflăm chiar la mijlocul intervalului dintre două evenimente ecleziale cu o relevanţă deosebită pentru noi: acum o săptămână şi jumătate au fost canonizaţi la Roma doi papi, dintre care, mai ales Ioan Paul al II-lea, a avut un rol determinant în căderea comunismului, apoi, peste o săptămână şi jumătate, vom participa la beatificarea ep. martir Anton Durcovici, o victimă a acestui regim, care ne oferă totodată o imagine clară a motivului pentru care Biserica a trebuit să ia atitudine fermă împotriva comunismului.
Cred că aceste repere cronologice sunt importante pentru a motiva organizarea unui astfel de simpozion acum la noi în Seminar. Dar, fără îndoială, la acestea se adaugă alte motivaţii de ordin eclezial, teologic, istoric şi spiritual.
Titlul simpozionului de astăzi ne îndreptăţeşte să ne punem unele întrebări cum ar fi:
De ce Biserica a trebuit să lupte împotriva comunismului?
A făcut cu adevărat acest lucru?
A avut un rol important în căderea acestui regim?
Desigur, cu privire la Biserica Catolică din Estul Europei, unele răspunsuri la aceste întrebări le vom auzi astăzi. Eu aş dori într-un mod foarte sintetic să subliniez că, la nivel de Magisteriu, Biserica Catolică s-a pronunţat împotriva comunismului încă de la apariţia sa.
Deja în anul 1846, cu doi ani înainte de a fi publicat Manifestul Partidului Comunist, Papa Pius al IX-lea a scris în acest sens enciclica Qui pluribus. De atunci până în prezent Magisteriul Bisericii a publicat sute de documente în care se vorbeşte în mod explicit împotriva comunismului.
Aş aminti doar cu titlu informativ câteva mai importante: enciclica Rerum novarum a papei Leon al XIII-lea, Quadragesimo anno din 1931 şi Divini Redemptoris din 1937 ale Papei Pius al XI-lea (aceasta din urmă constituie cea mai articulată analiză a fenomenului comunist din partea Bisericii până în acel moment), apoi scrisoarea apostolică Octogesima adveniens a Papei Paul al VI-lea. Ulterior iese în evidenţă în acest sens instrucţiunea Libertatis nuntius a Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei (pe atunci prezidată de cardinalul Joseph Ratzinger). În sfîrşit, nu lipsesc referinţele la marxism nici în enciclica Spe salvi, din anul 2007, a lui Benedict al XVI-lea.
De ce s-a pronunţat Biserica împotriva comunismului şi l-a condamnat?
Nici într-un caz pentru că ar fi dorit să facă politică, sau pentru a lua apărarea vreunui alt partid politic. Nici măcar doar „pentru simplul fapt că învaţă şi răspândeşte ateismul” şi „pentru că persecută Biserica”.
Documentele mai sus menţionate, mai ales Divini Redemptoris, afirmă explicit că, citez „comunismul este în mod intrinsec pervertit” (la nr. 58), „Comunismul este prin natura sa antireligios” (Ibid., nr. 22).
În doctrina profesată de această ideologie, nu există loc pentru ideea de Dumnezeu, nu există diferenţă între spirit şi materie, nici între suflet şi trup; nu există supravieţuirea sufletului după moarte, deci nici o speranţă într-o altă viaţă, comunismul îl despoaie pe om de libertatea sa, principiu spiritual al conduitei sale morale (Cf. Ibid., nr. 22).
S-a afirmat uneori că în comunism ar fi pozitiv măcar faptul că îndeamnă la lupta pentru dreptate în faţa mizeriei şi a exploatării. Magisteriul afirmă că din punct de vedere istoric comunismul a dovedit că nu rezolvă problema mizeriei, ci o agravează.
Într-un mod mai complex şi articulat, Discursul de la Regensburg al papei Benedict al XVI-lea, din 12 septembrie 2006, şi enciclica Spe salvi din anul 2007 plasează comunismul în cadrul unui proces de demolare a edificiului european şi occidental construit cu trudă pe armonia dintre credinţă şi raţiune, dintre revelaţia ebraică şi creştină şi filozofia greacă.
Iată deci câteva dintre motivele pentru care Biserica a condamnat comunismul. Sper ca prin conferinţele ce vor fi prezentate astăzi, fiecare dintre noi să afle cât mai multe detalii cu privire la situaţia concretă în care Biserica a intervenit pentru a încerca să înlăture acest sistem distrugător din societăţile noastre.
Pr. Benone Lucaci

Jan Mikrut
Giovanni Paolo II: un nuovo santo della Chiesa cattolica. La sua esperienza dei totalitarismi e la nuova visione dell’Europa dopo la caduta del muro di Berlino
Il presente lavoro tratta il tema generale del comunismo. A livello particolare, ha di mira la visione di Giovanni Paolo II sul totalitarismo comunista e sulla soluzione per uscire dalla crisi provocata dai regimi comunisti. Dopo una breve descrizione dell’esperienza avuta dal giovane Karol Woytila nei riguardi del comunismo, viene discusso il contesto storico e politico in cui si instaurano i regimi ideologici. In seguito, sono analizzate le vicende della vita del santo Giovanni Paolo II dalla prospettiva della sua posizione nei riguardi del comunismo. Alla fine, viene offerta la nuova visione delle società dopo la caduta del muro di Berlino.
Parole chiave: comunismo, totalitarismo, Chiesa, Europa, Est, Giovanni Paolo II.

Marek Inglot
Ignacy Tokarczuk (1918-2012) – un vescovo indomito
Il comunismo è stato un periodo di prova per la Chiesa di Cristo. L’ideologia comunista non condivideva le idee e i principi della dottrina cristiana. Non solo questo, ma in virtù della lotta di classe, ha combattuto con diversi mezzi contro il popolo di Dio. Un esempio di resistenza è stato il vescovo Ignacy Tokarczuk. Le pagini seguenti intendono presentare i punti portanti della lotta di questo rappresentante di Cristo contro le idee comuniste. Dopo una breve biografia, sono presentati i mezzi e gli strumenti della buona battaglia per la vittoria del Vangelo.
Parole chiave: comunismo, Ignacy Takarczuk, Chiesa, vescovo, resistenza.

Alois Moraru
Anton Durcovici: from cradle to the foot of Calvary
L’argomento di questo studio è centrato sulla vita del grande vescovo martire Anton Durcovici. Visto lo spazio limitato, le pagini seguenti si soffermano soprattutto sull’ultima parte dell’esistenza terrena di Durcovici: il ministero di pastore della diocesi di Iasi, culminando con l’arresto a Popesti Leordeni.
Il lavoro ha un carattere prevalentemente biografico. Però vuole mettere in risalto anche dei principi teologici ed ecclesiali di cui si è avvallato il vescovo nella sua attività pastorale. Non viene dimenticata anche la dimensione esortativa: la fedeltà e la resistenza dei seguaci di Cristo per ottenere il premio del vincitore.
Parole chiave: Durcovici, resistenza, martirio, Calvario, comunismo.

Anton Coşa
Pontifical Diplomacy. The Holy See and the comunist countries in Central and Eastern Europe
Il lavoro presente intende trattare il tema del rapporto tra la diplomazia pontificia e il comunismo. Si possono riportare vari argomenti per dimostrare l’influenza della Santa Sede per far crollare i sistemi totalitari nell’Est Europa. Da evidenziare soprattutto il contributo di Giovanni Paolo II, buon conoscitore dell’ideologia comunista, difensore della libertà e grande protettore dei diritti della persona umana.
Parole chiave: diplomazia pontificale, comunismo, Santa Sede, Est Europa.

Petru Ciobanu
Condemnation of communism in pontifical magisterium. Since Pius IX to Paul VI
The present article, based on several magisterial documents, illustrates the approach of Roman Pontiffs, beginning with Pius IX and ending with Paul VI, with regard to what used to be called „red plague”, i.e. communism. The article analyses one by one various encyclical letters, apostolic letters, speeches and radio messages in which Roman Pontiffs condemned socialist theories, either explicitly or implicitly.
Keywords: Magisterium, Pope, communism, socialism, marxism, Christianity, encyclical letter, apostolic letter, collectivism, atheism, materialism.

Iulian Faraoanu
Il popolo delle 12 tribù e dei 12 apostoli in Ap 21
The ecclesiology is an important theme in the Book of Revelation. John presents this portrait of the Church in relationship with God and Christ. From the numerous ecclesiological images of the book comes out the image of the people of God. They are symbolized by twelve tribes of Israel or by twelve apostles. The community lives as a pilgrim in history and will arrive in the escatological Jerusalem, in front of God’s and Lamb’s throne.
This study focuses on the idea of the unity between the God’s people of the old and new covenant. The starting point is the image of the names of the twelve tribes on the gates, like the names of the twelve apostles on the foundations of the holy city (Rev 21:12-14). The combination of the two elements has as background the notion of a single one Scripture. At the final point, it will be underlined the application of the ideal of unity in different sectors of Church’s life.
Keywords: people of God, new Jerusalem, twelve tribes, twelve apostles, Israel, Old and New Testament.
Autori - date biografice:
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului Cuvânt înainte După cum ştim, anul acesta se împlinesc 25 de ani de la căderea Zidului din Berlin, simbol al sfârşitului dictaturii comuniste din Europa. Astăzi, pe de altă parte, ne aflăm chiar la mijlocul intervalului ...
Comentarii Momentan nu sunt comentarii. Poti fi primul care posteaza un comentariu.

Posteaza comentariu

Nume (necesar)

Email (necesar)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above:

Cautare reviste

Va recomandam

YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Georg von Lengerke, Dörte Schrömges
Această carte va fi un ajutor în drumul de rugăciune al prieteniei cu Dumnezeu. Ea conține rugăciuni vechi și noi, pentru zilele bune sau rele, sau care se spun noaptea. Găsești rugăciuni luate din Sfânta Scriptură, rugăciuni ale celor mai evlavioși oameni din istorie și ale oamenilor de astăzi.Cartea este alcătuită din două părți: prima parte este o rugăciune ritmată, dimineața și seara, timp de două săptămâni. Cea de-a doua parte este o colecție de rugăciuni pe diferite teme și intenţii.
YOUCAT : carte de rugăciuni pentru tineri
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Conferința Episcopilor din Austria, coord.
Păstrând același stil grafic de la YouCat, editorii au reușit să realizeze o bogată selecție de texte biblice care să-i conducă pe tineri la o bună cunoaștere a Sfintei Scripturi. O echipă de bibliști renumiți a scris introducerile la cărțile biblice și explicațiile la textele biblice mai dificile. Textul Sfintei Scripturi este însoțit de numeroase citate din marile personalități ale lumii, mărturii oferite de tineri și imagini din Țara Sfântă.
Y – Biblia. Biblia Bisericii Catolice pentru tineri
Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri
***

Youcat este o carte dedicata tinerilor, care vrea sa-i ajute sa înteleaga mai bine credinta Bisericii Catolice, asa cum a fost ea formulata în Catehismului Bisericii Catolice, publicat la treizeci de ani dupa încheierea Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965). Nascut din initiativa Conferintei Episcopilor din Austria, Youcat preia structura traditionala a Catehismului cu întrebari si raspunsuri, dar o îmbraca cu fotografii si reprezentari artistice, precum si cu elemente complementare, cum ar fi citate din Sfânta Scriptura si din mari personalitati ale Bisericii.

Youcat : româna : Catehismul Bisericii Catolice pentru tineri

Reviste

Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)

XVIII/ 35 (2015), 140 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (II)
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)

XVII/ 34 (2014), 122 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Conciliul al II-lea din Vatican: „semn al timpului” pentru Biserică şi pentru lume (I)
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului

XVII/ 33 (2014), 111 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Rolul Bisericii Catolice din Europa de Est la căderea comunismului
Creştinul între trecut şi prezent

XVI/ 32 (2013), 156 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Creştinul între trecut şi prezent
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi

XVI/ 31 (2013), 152 p., 17x24, 1453-8075, 9 lei.
Credinţa dintotdeauna şi omul de astăzi